lördag 6 juni 2009

Svenskt så det förslår

Idag är det Sveriges Nationaldag och vi firar med sill, mandelpotatis, ägg och dillknäcke.
Ja, barnen är inga sillätare så de fick köttbullar till :)

Som liten åt jag själv varken sill eller surströmming men nu äter jag det gärna och det är bland det somrigaste som finns. Hoppas att barnen också lär sig älska dessa delikatesser!

Mandelpotatis mosat med extrasaltat smör - hur smaskigt är inte det!


Dillknäcke

Jordgubbarna kom mamma med igår på min examen och vi njöt av dom tillsammans med jordgubbs/rabarberglass.

Det kalla vädret fortsätter men det ser ut att bli varmare till veckan. Nu håller vi alla tummarna eller hur?


10 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Vilka söta skålar sedan..blev sugen på sill:-)
Kram Lotta

Inspirera Mera sa...

Oja jag håller tummarna för ett varmare väder.

Vad roligt att du är med och tävlar, lycka till!
Kram Sandra

Ingrid sa...

Vad somrigt det såg ut, är det Brukas skålar? Snygga var dom hur som helst :0)

Jag hoppas också på varmare väder framöver, när det snöade i dag tappade jag dock tron...

~Livet i byn

Ingrid sa...

Det kallar jag superfynd!

~Livet i byn

promenader på landet sa...

Vilka svenska somriga bilder du visar det ser jättegott ut! Jag hoppas också det blir varmare i veckan, när det är skolavslutning för barnen. Ha det gott! Kram Maria

Anonym sa...

Jordgubbar... Mmmm skulle kanske passa till "Farmors chokladkaka" som jag fixade i går...
Ha det gott!
kram Anna

Katinka sa...

Hoppas nationaldagen var till belåtenhet då! Jordgubbar åt jag också i stora lass!

Bea sa...

Oj, det ser läckert ut och riktigt sommarmat. Hoppas bara att sommaren kommer snart med den riktigt sköna värmen - lagom vind och lagom sol vore bäst.
Ha en fortsatt bra dag! /Bea

Speja sa...

Håller både tummar och tår. Nu måste det bli varmare, jag fryyyyser. Vad gott ni åt, förresten, tänk vad man ändå ändrar smak med åren...

Daniel sa...

Vilken HÄRLIG nostalgi sommarkänsla du bjuder på!

Fina skålar. Tänker på sommarstugan, mormor och fnitter i solen. Och middag då med sill å potatis!

Du är så go!