fredag 6 mars 2009

Frukostbröd med havre

Doften av nybakat bröd är väl ljuvligt och i veckan har jag provat på lite olika recept. Det hör inte till vanligheten att jag bakar bröd, om jag bakar blir det mest kakor och bullar :-)
Här får ni i alla fall recepet på ett gott och nyttigt bröd i långpanna. Har ni tips på något annat gott matbröd så tar jag gärna det!

Frukostbröd med havre

5 dl fiberberikat havregryn
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
1 dl linfrön
2 tsk salt
7 dl vatten eller mjölk
2 msk olja
50 g färsk jäst
ca 8 dl vetemjöl
(jag böt rågmjölet mot grahamsmjöl och hällde dessutom i ½ dl sirap - lite sött måste man ju ha...)

Gör så här:
1. Blanda havregryn, rågmjöl, rågkross, linfrön och salt i en degbunke. Värm vätskan till 37°C och rör ner den och oljan i mjölblandningen.

2. Smula ner jästen, rör om tills jästen är löst. Tillsätt allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin. Strö lite mjöl på degen och låt den jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter.

3. Lägg ett bakplåtspapper plåt 30x40 cm eller smörj den med matfett.

4. Knåda degen lätt i bunken och stjälp upp den på plåten. Strö på lite mjöl och tryck ut degen jämt över hela plåten. Skåra till 16 rutor och nagga med en gaffel. Pensla med vatten och strö på havregryn och tryck lätt till så att de fastnar. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225°C.

5. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter.

6. Låt bröden kallna på galler övertäckta med bakduk. Bryt dem i rutor.

Smaklig spis!

3 kommentarer:

japp sa...

Mmmmm, så gott de där såg ut.. trist att jag kör lite me GI nu.. LCHF.. som de heter me.. men jag har itne varit såå strikt.. tagit bort mesta sockret iaf.. å pastan, riset, potatisen å allt mjukt bröd.. alltid en start..men de ser liiiite trögt ut..hmm.

Hoppas du me får en härlig helg, jag jobbar natt hela helgen, men då blir jag ju ledig söndagkväll tills fredag..
kram på dej. Helén.

Anonym sa...

Ser alldeles underbart ut. Hembakat bröd är något av det bästa. Ha det fint!

Anonym sa...

Pernilla; Ja visst vore det?! Åh, underbart! :) Men den kanske inte är så rolig att köra runt i för många mil. Men om man stannar upp lite då och då så. :)

Må gott!

Vad gott brödet ser ut...mmmm. :)

/Malin Inspiration&design